Monday, March 3, 2014

Bagaimana Menjadi Blogger Yang Berjaya

Ramai orang berfikir bahagian yang paling sukar untuk menjadi seorang penulis blog adalah bermula, tetapi sebenarnya merupakan bahagian yang mudah. Apa paling mustahak dalam menubuhkan blog adalah memastikan ia dikemas kini selalu.

Dalam post ini kita akan meneroka bagaimana anda boleh menjadi penulis blog yang berjaya dengan meneroka cara-cara memastikan blog anda sentiasa aktif. Dalam erti kata lain bagaimana untuk menjadi kreatif dan berinspirasi disamping dapat mengekalkan blog yang aktif !

Memutuskan Pada Tema
Mungkin anda jelas tentang ini tetapi ramai orang mengabaikan ia. Membuat keputusan mengenai tema atau topik tentang apa yang blog anda akan berkisar adalah perkara paling penting yang anda boleh lakukan untuk menjadi blogger yang berjaya dan menjadikan blog anda " masa lapang" untuk keuntungan anda .

Mempunyai tema yang sempit tumpuannya dalam jangka masa panjang akan membuat anda lebih kreatif dan meningkatkan post blog anda. Ini mungkin bunyi counter-intuitive tetapi kreativiti memerlukan sempadan di mana tema blog anda beroperasi sebagai sempadan. Ini tidak bermakna blog anda hanya boleh fokus pada satu perkara, tetapi anda perlu tahu apa yang sesuai dengan blog anda.

Ramai orang mempunyai blog peribadi di mana mereka membincangkan apa yang mereka lakukan, apa yang mereka berminat dan kehidupan mereka secara umum. Ini mungkin kelihatan seperti mereka tidak mempunyai tema dalam fikiran tetapi jika melihat lebih dekat, anda akan melihat terdapat beberapa struktur rigid di dalamnya. Ini kerana blog yang berkaitan dengan penulis blog itu secara peribadi, sesuatu yang mereka mendapati menarik pada suatu hari tertentu .

Ini secara drastik mengurangkan pilihan diperlukan dan menambah jangka masa yang juga bertindak sebagai struktur. Struktur ini membolehkan banyak ruang tetapi memberi panduan penting pada hari ke hari asas . Ketika datang ke blog yang pada topik, seperti mengajar atau pemasaran sebagai contoh, struktur menjadi lebih bermanfaat.

Tentukan Jika Anda Ingin Hos Blog Anda
Jadi, adakah anda akan meemulakan blog anda di WordPress , Blogger, Tumblr atau mendapatkan hosting anda sendiri?

Walaupun perkara yang paling penting bagi blog adalah kandungan, di mana ia menjadi tuan rumah dan itu juga merupakan faktor penting .

Wordpress boleh berkembang untuk menjadi sebuah blog bebas sepenuhnya.
Blogger dilihat tempat yang hebat untuk blog peribadi manakala Tumblr pula lebih peribadi dan lebih kepada laman media sosial berbanding blog. Ia juga berkisar lebih kepada imej dan media seperti video. 

Hanya Menulis dan Terus Menulis
Walaupun anda mungkin mempunyai harapan yang besar kepada penulisan pertama anda, anda perlu memastikan ia mudah difahami. Pastikan ia ringkas , memperkenalkan diri anda dan apa yang blog anda akan tawarkan kepada para pembaca nanti.

Untuk bulan yang pertama, anda perlu mengekalkan semangat anda dengan meraikan setiap masa tidak kira betapa kecil atau tidak penting pun penulisan anda itu. Setelah anda dapat membiasakan diri anda dengan rentak menulis blog setiap hari, anda akan dalam perjalanan anda untuk menjadi blogger yang berjaya.

Membawa Notepad Dengan Anda Di mana-mana
Anda tidak perlukan pen dan kertas untuk mencatit idea anda tetapi anda boleh menggunakan telefon anda sebagai alternatif - tetapi anda perlu sentiasa membawanya kerana anda tentu mempunyai sesuatu idea atau soalan yang anda ingin kongsikan. Kemudian apabila anda perlu menulis post baru, anda cuma perlu melihat notepad anda dan lihat mana idea atau soalan masih anda sukai. Kemudian menyelidik dan menulis mengenainya.

Kongsi Dengan Rakan-rakan
Setelah blog anda sudah siap, kongsilah dengan rakan-rakan. Apabila kandungan anda bagus, anda akan dapat menarik lebih ramai orang untuk melayari blog anda. 

Tumpu Kandungan
Pentingnya memberi tumpuan kepada mewujudkan blog yang baik, berguna dan menarik. Lakukan ini perlahan-lahan dan anda akan dapat idea untuk penulisan anda nanti. Dengan menggabungkan idea-idea ini ke dalam pendekatan blog anda, anda mampu menjadi blogger yang berjaya kelak. Terdapat banyak perkara lain yang anda boleh dalami dan pelajari dalam menjadi blogger dan paling utama, tidak mengalah.

No comments:

Post a Comment