Tuesday, May 15, 2012

Pandai Tidak Semestinya Bijaksana

Sifat bijaksana amat jarang diberi perhatian dalam sahsiah tumbesaran anak-anak. Ramai ibu bapa yang tidak tahu bagaimana hendak mendidik sifat bijaksana pada anak. Perbezaan yang amat ketara antara sifat bijak dan pandai boleh dilihat pada anak-anak daripada cara dan tindakan yang diambil apabila berhadapan dengan sesuatu keadaan.

Ibubapa sentiasa mahukan anak-anak mereka pandai. Pandai dalam pelajaran menjadi hasrat utama mereka. Anak-anak yang kurang pandai akan sentiasa menimbulkan kemarahan pada ibubapa. Kepandaian anak-anak diukur dari segi pencapaian dalam peperiksaan. Anak-anak yang mampu meraih pangkat A dan lulus dengan cemerlang dianggap buah hati ibubapa. Mereka akan sentiasa dipuji dan menjadi buah cerita kepada rakan-rakan dan saudara mara. Pelbagai cara ibubapa lakukan seperti menghantar tuisyen, belikan buku latihan, belikan software belajar dan macam-macam lagi, asal boleh pandai. Pendek kata, anak yang pandai ini menjadi kebanggaan ibubapa mereka.

Masa terus berlalu, anak-anak ini membesar menjadi insan kebanggaan dan seterusnya memperolehi ijazah sarjana. Anak-anak ini akan dijadikan ikon kepada adik-adiknya atau generasi yang lebih muda. Ramai yang ingin mencontohi kepandaian anak ini. Semua ibubapa menjadikannya contoh atau perbandingan kepada anak yang lain. Kehidupan anak ini diteruskan. Setelah memperolehi ijazah sarjana, anak tersebut memulakan era pekerjaan. Pelbagai jawatan dipohon dan akhirnya diterima sebagai seorang pekerja kelas atasan sesuai dengan kepandaian yang dimiliki.

Keluarga bertambah bangga. Setelah beberapa lama menjawat jawatan tersebut anak itu mula menyedari bahawa majikan yang menggajikannya itu rupa-rupanya tidak memiliki sebarang ijazah. Ini menunjukkan bahawa beliau lebih pandai daripada majikannya. Tetapi mengapa beliau terpaksa akur dan bekerja dibawah arahan orang yang memiliki kepandaian yang lebih rendah daripadanya atau dalam ertikata lain orang yang tidak setaraf dengannya. Persoalan demi persoalan timbul dalam kotak fikiran anak tersebut. Sedikit demi sedikit beliau faham bahawa untuk berjaya dalam kehidupan yang realiti seseorang itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan bukan hanya sekadar kepandaian.

Orang yang pandai tidak semestinya bijak. Bijaksana adalah hasil daripada didikan yang betul oleh ibubapa kepada anak-anak. Anak-anak tidak hanya didedahkan dengan ilmu pelajaran tetapi juga didedahkan dengan ilmu yang dikenali sebagai ‘common sense’. Mereka yang mampu berfikir diluar kotak biasanya memiliki ‘common sense’ yang tinggi. Anak-anak yang pandai tidak semestinya memiliki ‘common sense’. Inilah antara punca utama mengapa mereka gagal dalam kehidupan.

Dalam mendidik anak-anak, ibubapa seharusnya memupukkan rasa tanggungjawab, prihatin, beri kepercayaan kepada mereka, tegur yang mana salah, terapkan nilai-nilai murni, pupuk rasa hormat pada orang tidak kira tua atau muda. Ajarkan mereka erti kasih sayang, kecintaan, percaya pada diri, semangat juang yang tinggi. Menghargai kehidupan, cinta pada alam serta pegangan agama yang utuh. Nilai-nilai yang terbina daripada didikan ini sebenarnya mampu membentuk insan yang bijaksana. Walaubagaimana pun ibubapa tersebut mestilah terlebih dahulu memiliki sifat yang disebutkan di atas.

Sifat bijaksana ini terdapat pada junjungan besar kita Rasullullah s.a.w. Baginda tidaklah pandai (cuma buta huruf) tetapi amat bijaksana dalam mengatasi setiap permasalahan. Anak yang dididik dengan kebijaksanaan bakal menerajui kehidupan dengan lebih cemerlang berbanding dengan anak-anak yang pandai. Biasanya insan bijaksana akan mengetuai atau mengepalai sesuatu organisasi. Mereka adalah ‘problem solver’. Mereka adalah tempat orang lain meminta pandangan atau nasihat. Mereka tahu bagaimana hendak ‘lead the world’. Mereka diperlukan dalam segala bidang dan sudut. Merekalah insan hebat yang bakal dinobatkan sebagai Insanul Kamil.

Sayangnya ibubapa hari ini kurang peka terhadap didikan yang diberi. Kebanyakan ibubapa hanya menyerahkan tugas mendidik kepada guru atau rumah asuhan yang dibayar setiap bulan. Malahan lebih buruk lagi semua didikan diserahkan kepada bibik untuk diambil alih. Ibubapa terlalu sibuk mencari duit hingga terlalai dalam memberi didikan sempurna kepada anak-anak. Hasilnya ramai anak-anak hari ini hanya cemerlang dalam pelajaran tetapi ketinggalan dalam menerajui kehidupan. Berapa ramai graduan hari ini merupakan pengganggur terhormat. Berapa ramai graduan hari ini setelah memperolehi segulung ijazzah masih menanti dan menunggu bantuan kerajaan. Berapa ramai graduan hari ini yang masih tercari-cari bidang yang sesuai untuk mereka bekerja.

Padahal negara kita Malaysia merupakan sebuah negara yang begitu makmur. Hasil buminya begitu banyak. Peluang pekerjaan terbuka luas. Namun dimanakah anak-anak yang pandai itu tadi pergi. Mengapa tidak dikutip hasil bumi yang ada. Mengapa tidak diisi kekosongan jawatan yang tersedia. Otak mereka buntu memikirkannya. Mereka tidak nampak peluang yang tersedia didepan mata. Mereka begitu takut untuk mengambil risiko. Mereka menjadi kurang bijak dalam membuat keputusan. Perasaan yang bercampur baur menutup segala peluang dan potensi diri. Anak-anak tersebut menjadi keliru.

Anak-anak yang bijaksana mencipta peluang mereka sendiri. Mereka menggunakan kreativiti yang ada untuk menjana pendapatan. Semangat mereka terus membara untuk mencapai impian. Usaha-usaha mereka sentiasa membuahkan hasil yang memberansangkan. Akhirnya anak-anak ini menjadi peneraju kepada industri yang mereka bina sendiri. Manakala anak-anak yang pandai hanya memenuhi kekosongan jawatan dalam industri.

Sebagai ibubapa yang mempunyai kesedaran, didiklah anak-anak anda menjadi insan yang bijaksana bukan hanya pandai dalam pelajaran tetapi bijak meguruskan kehidupan. tahu kekuatan dan kenal kelemahan. Mampu merubah dunia menjadi destinasi kehidupan yang hakiki. Menjadi tempat persinggahan yang indah dan wangi sebelum menjelajah ke alam persemadian yang abadi. Anak-anak yang bijaksana ini bakal menjadi umat yang disegani ideanya, dihormati pekertinya, disanjungi akhlaknya. Ibubapa yang memiliki anak-anak ini mampu bersandar dan tersenyum puas sambil memanjatkan kesyukuran kepada Illahi atas kurniaan yang hebat ini.

Artikel ini ditulis oleh Puan Hajjah Arina Abbas. Beliau merupakan Moderator Evolusi Minda, iaitu badan yang menjalankan latihan dan memberi kursus serta seminar berkaitan kuasa minda. Kunjungi laman web evolusiminda.

No comments:

Post a Comment