Tuesday, June 16, 2015

Pantang Larang Pelik


Pantang larang ini sebenarnya ada yang berbentuk peringatan, sekadar menakutkan. Bunyinya seakan pelik tapi sebenarnya membawa kebaikan. Pantang larang orang tua-tua adalah bertujuan untuk mendidik masyarakat. Dapat dilihat masyarakat dunia lain turut mempunyai pantang larang tersendiri malah boleh dikategorikan sebagai pelik, ngeri dan menakutkan.


10. Kebiasaan makan manusia dan Necrophagy



The Aghori Babas, yang tinggal di bandar Varanasi, India, terkenal dengan memakan mayat si mati. Mereka percaya bahawa ketakutan terbesar manusia adalah takut kepada kematian mereka sendiri, dan yang takut ini adalah penghalang kepada kesedaran rohani. Jadi oleh yang dihadapi itu, seseorang boleh mencapai pencerahan.

Terdapat lima jenis orang yang tidak boleh dibakar mengikut agama Hindu: lelaki suci, kanak-kanak, wanita hamil atau yang belum berkahwin, dan orang-orang yang telah meninggal dunia akibat penyakit kusta atau gigitan ular. Orang-orang ini telah ditetapkan keturunan Ganges, di mana Aghori menarik mereka dari air dan mengambil ritual mereka.


9. The Sun Dance



Penduduk Asli Amerika yang dikenali untuk melaksanakan pelbagai upacara untuk menghormati semangat Bumi. Upacara-upacara adalah satu cara berdoa kepada Roh Besar, dan mengorbankan diri sendiri sementara mengekalkan hubungan secara langsung dengan Pohon Kehidupan. Kulit pada dada peserta menusuk dengan menusuk, dan tali menghubungkan penusuk untuk tiang yang mewakili Pohon Kehidupan. Para peserta kemudian bergerak ke belakang dan sebagainya untuk cuba membebaskan diri daripada menusuk mana-mana bahagian, ia dilakukan secara berulang, masih dibuat dalam kulit mereka. Tarian ini mungkin mengambil masa beberapa jam sebelum ia selesai.


8. Self-Flagellation (mendera diri sendiri)



Pengikut mazhab Syiah Islam menjalankan upacara besar-besaran mendera diri setiap tahun pada bulan Suci Muharram, untuk memperingati kesyahidan Hussein, cucu Nabi Muhammad. Dalam apa yang hanya boleh digambarkan sebagai paparan mengerikan, orang-orang menyiapkan badan-badan mereka dengan bilah dilampirkan kepada rantai. Dalam keadaan mereka berkhayal melalui agama, mereka nampaknya tidak merasa sebarang kesakitan.


7. Vine Jumping





Di kampung Bunlap, yang terletak di sebuah pulau di kepulauan Pasifik, upacara pelik dilakukan dipanggil Gkol, atau menjunam ke atas tanah sejenis pelopor kepada bungee jumping. Penduduk kampung menyanyi dan menari bersama-sama, dan sebahagian daripada mereka menewaskan gendang sebagai lelaki tampil ke hadapan secara sukarela untuk lompat. Mereka mengikat anggur di sekitar buku lali, dan lompat dari menara kayu yang sangat tinggi dibina terutama bagi upacara ini.

Para peserta, nampaknya lalai akan potensi untuk tulang patah, hanya melompat dan hadapan kepala di dahulukan. Dikatakan bahawa melompat lebih tinggi menjamin pengamal akan mendapat lebih berkat dari tuhan-tuhan.


6. Voodoo and Spiritual Possession



Vodun adalah agama di beberapa kawasan di Afrika Barat. Salah satu upacara yang melibatkan seseorang menjadi kind of vessel, atau sederhana. Orang yang berkenaan itu diambil ke dalam hutan untuk menyambung dengan Roh Bumi, Sakpata. Semangat meletakkan tuntutan kepada badan, mengatasi orang supaya dia tidak sedarkan diri. Mereka kekal di negeri ini selama tiga hari tanpa makanan atau air, sehingga akhirnya mereka dibawa kembali kepada kesedaran selepas satu lagi set ritual.


5. Sky Burials



Di Tibet, Buddha mengamalkan upacara suci yang pelik dipanggil Jhator, atau pengebumian langit. Buddhis percaya dalam kitaran kelahiran semula, yang bermaksud bahawa tidak ada keperluan untuk mengekalkan badan selepas kematian, kerana jiwa telah berpindah ke alam yang lain. Badan-badan yang mati itu diambil untuk membuka kawasan-biasanya pada sangat tinggi ketinggian dan kemudian ditinggalkan sebagai sedekah bagi pemungut seperti peminat. Dalam usaha untuk melupuskan badan secepat mungkin, pakar memotong mayat ke dalam keping, dan menabur di sekeliling menjadi makanan si pembangkai.


4. Fire Walking



Festival Sembilan Maharaja Dewa adalah perayaan Tao dijalankan di Pulau Pinang, Malaysia. Salah satu ritual pembersihan melibatkan berjalan berkaki ayam di atas bara yang membakar. Kebakaran dipercayai untuk mengatasi najis dan menolak pengaruh-jadi jahat berjalan atas api melambangkan kekuatan manusia, dan keinginannya untuk membebaskan dirinya dari kejahatan. Beratus-ratus penganut berjalan atas api, kadang-kadang membawa dewa di dalam paparan yang berani.


3. Dancing With the Dead



Famadihana, The Turning of the Bones adalah satu perayaan tradisional yang berlaku di Madagascar. Para peserta percaya bahawa lebih cepat badan terurai, lebih cepat semangat sampai ke akhirat. Oleh itu, mereka menggali yang tersayang, menari dengan mayat mereka untuk hidup dengan iringan muzik sekitar kubur, dan kemudian mengebumikan mereka. Ini ritual pelik dijalankan setiap dua hingga tujuh tahun.


2. Impaling



Festival Vegetarian tahunan di Phuket, Thailand, adalah tuan rumah kepada upacara paling ekstrem. Acara sangat masochistic memerlukan peserta untuk menolak lembing, pisau, pedang, cangkuk, dan juga senjata melalui pipi mereka. Adalah dipercayai bahawa tuhan-tuhan yang memasuki badan mereka semasa upacara dijalankan, melindungi mereka dari kejahatan dan membawa nasib baik kepada masyarakat.


1. Death Rites



Suku Amazon Yanomami adalah salah satu yang paling primitif di dunia. Pada pandangan mereka, kematian bukanlah satu fenomena semula jadi. Mayat yang dibakar, dan abu menyebabkan bercampur dengan pisang ditapai. Campuran ini kemudiannya dimakan oleh tribespeople, sebagai cara untuk memastikan bahawa semangat ahli si mati terus hidup di kalangan mereka.


Sumber:
http://www.onesantanblogs.com/

No comments:

Post a Comment