Monday, November 30, 2015

Kenali Billionair ~ Richard Branson


Siapakah orang ini? Mungkin ada orang tertanya kenapa saya bercerita tentang ini. Beliau dilahirkan pada 18 Julai 1950, di Surrey, England, Richard Branson bergelut di sekolah dan tercicir pada usia 16-keputusan yang akhirnya membawa kepada penciptaan Virgin Records. Projek keusahawanan beliau bermula dalam industri muzik dan berkembang ke dalam sektor-sektor lain membuat Branson jutawan. Kumpulan Virgin yang beliau bangunkan memegang lebih daripada 400 syarikat, termasuk Virgin Galactic baru-baru ini, sebuah syarikat pelancongan angkasa.

Bapanya, Edward James Branson, bekerja sebagai seorang peguam. Ibunya, Eve Branson, bekerja sebagai seorang pramugari. Richard, yang berjuang dengan disleksia, mempunyai masa yang sukar ketika persekolahan. Dia hampir ditendang keluar dari Scaitcliffe School, sekolah yang dihadiri sehingga umur 13. Kemudian beliau dipindahkan ke Stowe School, sebuah sekolah berasrama di Stowe, Buckinghamshire, England. Branson mempunyai disleksia dan mengakibatkan prestasi akademik yang lemah, dan pada hari terakhir di sekolah, Guru Besar, Robert Drayson, memberitahunya yang dia sama ada akan berakhir di dalam penjara atau menjadi jutawan. Ibu bapa Branson tetap memberi sokongan dalam semua usahanya dari kecil lagi.

Akhirnya, Branson terpaksa berhenti belajar pada usia 16 seterusnya memulakan penerbitan majalah untuk para belia yang dikenali sebagai STUDENT. Penerbitan, yang dikendalikan oleh pelajar, untuk pelajar, berhasil mendapatkan hasil pengiklanan bernilai $8000 dalam edisi pertama, yang mana mula dilancarkan pada tahun 1966. Terbitan pertama sebanyak 50,000 salinan telah diedarkan secara percuma, selepas Branson dapat pulangan modal hasil dari pengiklanan.

Oleh itu pada tahun 1969, Branson yang tinggal di London, pada masa inilah Branson mendapat idea untuk memulakan syarikat rakaman pesanan mel dipanggil Virgin untuk membantu membiayai penghasilan majalah beliau. Dari syarikat yang dibangunkan ini, Branson mampu untuk mengembangkan usaha perniagaan beliau, dengan memiliki sebuah kedai rekod di Oxford Street, London. Dengan hasil dari kedai rekod terbabit, beliau mampu membina sebuah studio rakaman pada tahun 1972 di Oxfordshire, England.

Kini, Virgin Group milik Branson kini memegang lebih daripada 200 syarikat di lebih 30 buah negara, termasuk United Kingdom, Amerika Syarikat, Australia, Kanada, Asia, Eropah dan Afrika Selatan. Beliau telah mengembangkan perniagaannya termasuk syarikat kereta api, sebuah syarikat telefon bimbit dan sebuah syarikat pelancongan angkasa lepas, Virgin Galactic.

Menarik bukan? Dari 0 kepada SESEORANG. Anda bila lagi??

No comments:

Post a Comment