Tuesday, June 17, 2014

Jangan Sebut "Nauzubillah"

Nauzubillahiminzalik VS 
Nauzubillah

Seringkali kita mendengar sesetengah orang dari kita menyebut "Nauzubillah". Tapi tahukah kita maksudnya? "Nauzubillah" tu bermaksud “Moga Dijauhkan Daripada Allah”. Kalau kita asyik sebut Nauzubillah, takut nanti termakbul permintaan kita tu, terus kita hilang hidayah dan rahmat daripada Allah disebabkan kata - kata kita tersebut. Jadi, jika nak sebut, sebutlah "Nauzubillahiminzalik" yang membawa maksud “Moga dijauhkan daripada Allah daripada perkara tersebut”.

Moga kita semua mendapat manfaat dan memperaktikkan dengan cara yang betul. Jadi, jangan silap sebut dah tau lain kali. :)

24 comments:

  1. Tiada salah menyebut Nauzubillah kerana maksudnya baik iaitu KAMI BERLINDUNG KEPADA ALLAH. Nauzu billahi min zalik pula bermaksud KAMI BERLINDUNG KEPADA ALLAH DARIPADANYA. Biasanya kita baca Auzu billahiminas syaitan nirrajim (sebelum baca Bismillah). Maksudnya hampir sama iaitu AKU BERLINDUNG KEPADA ALLAH DARI SYAITAN YANG DIREJAM. Semoga terhapus salah faham. Wallahu a'lam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maap stau sy yg bnr itu na'uDZU,DZalik dan a'uDZU

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Mohon maaf... 'bi'itu maksudnya 'dengan', 'min'maksudnya 'dari/daripada'.. Nauzubillah = Kami berlindung dengan Allah, jd takda salahnya kalau sekadar sebut 'Nauzubillah'.

      Delete
  2. Admin coba buka kamus bhs arab... klo dari/daripada bhs arabnya "Min"

    ReplyDelete
  3. Nauzubilah: semoga dilindungi Allah
    Min Zaalik:drpd perkara tersebut
    So x pe sebut nauzubillah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maap stau sy yg bnr itu na'uDZu dan biLLah dan jg DZAlik

      Delete
  4. Admin. Sila mohon maaf dan perbetulkan kesilapan dgn di uar2kan di fb. Tkasih. Semoga dirahmati Allah selalu. Aamiin.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Belajar lg dah,,, jgn nyesatin org, apa si artinya auzubillah? Itu kan kalimat ta'auz,,, nauzubillah itu jamak, dr auzubillah,,, billah itu dengan Allah, bi itu hurf jar,,, min=dari ,,, min nas, min al jin , min al madinah, sama sama belajar , jgn nyesatin org,,, sesat itu klo auzubillah lu bilang di jauhin dr Allah,,,

    ReplyDelete
  7. Akhir kata..bagi yg mahu menyebarkan ilmu perlu berilmu,bagi yg mahu mencari ilmu perlu berguru. Jangan angkat diri sebagai guru jika tak cukup ilmu tambahan pula ilmu yang diperolehi ilmu yang palsu

    ReplyDelete
  8. Salah woi itu udh banyak yg kome perbaiki

    ReplyDelete
  9. Padam lah wall ni buat org keliru....meaning dia bkn tu tgok kamus g...

    ReplyDelete
  10. Mhon maap stau sy yg bnr itu na'uDZu dan DZalik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi disebut dgn makhraj yang betul takpa sebab nak tukar ejaan arab kepada bahasa susah.

      Delete
    2. Sbb tu ejaan jawi perlu diperkembangkan

      Delete
  11. Jangan bikin sesat min, kalo berbicara soal agama, baiknya di cantumkan dalil/ustadz yang menerangkan perkara tersebut. Orang² yang membaca artikel ini pasti pada kebingungan atas informasi yang admin tulis.

    ReplyDelete
  12. Salah ni min jahil ilmu arab ni
    Nauzu= kami berlindung
    Billahr = dengan allah

    ReplyDelete
  13. Ehh ni pendapat yg slah kn..nauzubillah ade mskud yg baik laa

    ReplyDelete
  14. Ini adalah beza antara pandai dan pandai2..bila orang bodoh mentafsir cuma pandai menulis. Pls Delete

    ReplyDelete
  15. Karut. Na'uzubillah bukan bermaksud "Semoga dijauhkan daripada Allah". Karut. "Na'uz" bererti "Kami berlindung" dan "billah" bermaksud "dengan Allah" Jadi "na'uzubillah" bermaksud "Kami berlindung dengan Allah". "Bi" bermaksud "dengan" bukan bermaksud "daripada". Jangan mengajar sesuatu yang salah!

    ReplyDelete